Kurban Bayramında Beslenme

Esra TEMİRKIRAN2021-07-18 13:59:45

Kurban Bayramında Beslenme

Bayramlarda aileler bir araya gelir ve geleneksel, büyük, mükellef sofralar hazırlanır. Bu sofralar her ne kadar güzel olsa da sağlığımız için sofralarda dikkat etmemiz gereken bazı hususları vardır. Kurban bayramındaki beslenme şekli; kırmızı et tüketimi ve beraberinde tatlı tüketiminin fazla olması sebebiyle kronik hastalığı, kilo problemi ve inaktif yaşam şekline sahip olanlar bireyler için risk oluşturabilmektedir. Peki bu aşamada nelere dikkat etmeliyiz?

*Öncelikle kurban kesim noktasında bulaş riski olmaması için; ortamın, kullanılacak ekipmanların temizliğine çok dikkat edilmelidir.

*Kesimden 2-3 saat sonra yavaş yavaş ölüm katılığı denilen rigor mortis oluşmaya başlar. Bu katılık sığırlarda 12-24 saat, koyunlarda 8-12 saat kadar sürer. Bu durum; ette sertleşmeyle lezzet kaybına neden olur. Ayrıca ph (asitlik) henüz istenilen düzeye inmediğinden dolayı zararlı mikroorganizmaların çoğalması açısından risk oluşur. Bu yüzden kesim sonrasında et dinlendirilmeli ve daha sonra tüketilmelidir.

*Sıcak havalar nedeniyle kesim sonrası etin saklanması konusunda özelikle dikkatli olunmalıdır. Serin, ışık almayan bir yerde, plastik içeriği olmayan bir kapta, hava alacak ancak sinek böcek gibi canlılarla temas etmeyecek şekilde et dinlenmeye bırakılmalıdır.
*Kesimin ardından 1 gün buzdolabında (+4 ºC) de; daha sonra derin dondurucuda muhafaza edilebilir.
*Et pişirme işleminde hayvansal yağ yerine az miktarda sıvıyağ kullanılmalıdır.
*Etlerin yanmamasına, yüksek ısı görmemesine ve hızlı pişirme işlemi yapılmamasına dikkat edilmelidir.
*Mangal olarak tüketilecekse; ateşle et arasında en az 15-20 cm teması olmalı ve çok yağlı etler tercih edilmemelidir.
*Özellikle kalp damar hastalıkları gibi kronik hastalığı olanlarda porsiyon kontrolüne dikkat
edilmelidir.
*Et yemeklerinin yanında limonlu- bol yeşillikli bir salata tercih edilmelidir. Böylece c vitamini ile
demirin emilimini arttıracak ve maksimum demir alımına yardımcı olacaktır.
*Et yemeklerinin yanında pirinç, makarna gibi glisemik indeksi daha yüksek besinler yerine
çorba,bulgur pilavı tercih etmek daha sağlıklı bir seçim olacaktır.
*Tatlı tüketimi günün geç saatlerine bırakılmamalıdır.Özellikle tatlı da porsiyon konusunda dikkatli davranılması gerekir.
* Diyabet hastaları tatlı tüketecekse az miktarda tüketmeli, tatlısının yanına kan şekerinin dengelenmesinde yardımcı olacak ayran, süt gibi bir besin grubu eklemelidir.
*İçecek seçiminde ev yapımı limonata, ayran, şekersiz komposto gibi içecekler tercih edilmeli, gazlı ya da diğer şekerli içeceklerin tüketilmemesi konusunda dikkatli olunmalıdır.
*Etin sindiriminin uzun olması sebebiyle, erken saatlerde yenmeli özellikle geç saatte tüketmemeye gayret edilmelidir.
*Sakatat tüketiminde özellikle dikatli olunmalıdır. Herhangi bir görüntü- renk -şekil bozukluğu ya da farklı koku olan sakatatlar tüketilmemelidir. Kan lipit düzeyleri yüksek olanlar, hamileler ise sakatat tüketmemelidir.
*Ayrıca buzlukta muhafaza edilen etler max 6 ay da tüketilmelidir. Daha uzun süre kalan etlerin; besin değerinde azalma olmasının yanı sıra bozulma ihtimali -besin zehirlenmesi -açısından risk oluşturmaktadır.
*Bayram sonrasında da ideal beslenme planı sürdürülmeli ve fiziksel olarak aktif bir yaşam tarzı
benimsenmelidir.


Dyt. Esra TEMİRKIRAN


Esra TEMİRKIRAN

Diğer yazılara göz atın

Bu test nerede yapılıyor ?