Mübarek Kurban bayramı geldi çattı. Peki bayramda nasıl beslenmeliyiz? Kesilen kurban etlerini nasıl tüketmeliyiz? Porsiyon miktarı ne kadar olmalı?Tüm soruların cevabını bu yazımızda bulabilirsiniz.

Bayram sabahı güne mutlaka hafif bir kahvaltı ile başlanmalıdır. Kahvaltı sofrasında her besin grubundan  mutlaka bulundurulmalıdır. Tercihen peynir çeşitleri, salatalık, domates gibi söğüş sebzeler, süt, haşlanmış yumurta veya yağsız sebzeli omlet, çavdar, tam buğday veya kepekli ekmek olabilir. Özellikle kilo problemi, yüksek tansiyon, diyabet ve kalp-damar rahatsızlığı olan kişiler, doymuş yağ ve kolesterolden zengin olması sebebiyle etin daha az yağlı veya yağsız kısımlarını (yağsız dana bonfile, kontrafile veya biftek gibi) tercih etmelidirler. Sakatat ve organ etlerinden uzak durulmalıdır. Bir öğünde tüketeceğimiz et miktarıında 100-200 gramı geçmemeye gayret edilmelidir. Etleri tüketirken yanında  C vitamini içeren bol limonlu salata bulundurmak kırmızı etin içindeki demir emilimini arttıracaktır.Ayrıca zeytinyağlı sebze yemekleri, bağırsak hareketlerini kolaylaştırması ve posa alımı açısından oldukça akıllıca bir seçim olacaktır.

Kurbanlık hayvan kesildiğinde vücudunda ölüm katılığı anlamına gelen rigor-mortis oluşur. Rigor Mortis durumunda tüketilen etler sert olur ve vücutta sindirim problemlerine yol açar. Bu durumu almak için et tüketilmeden önce 12-24 saat bekletilmelidir. Bu yüzden kurban eti kesildikten 1 gün sonra tüketilmelidir. Taze kesilmiş etler ile yapılan yemeklerde bulunan etler daha sert ve daha zor pişeceği gibi, sindirimi de bir o kadar zor olur. Pişirirken ise yoğunlukla görülen kızartma ve kavurma yöntemleri yerine ızgara, fırında veya haşlama yöntemleri tercih edilmelidir. Ayrıca tencerede pişirirken içine katılacak sebzeler ile yemeğin hem lif oranı hem de vitamin-mineral içeriği artar. Böylece daha az miktarda et tüketilerek doygunluk sağlanacak ve sindirim kolaylaşacaktır. Tatlı tercihimizi şerbetli tatlılar yerine sütlü tatlılardan yana bir porsiyon olacak şekilde kullanmalı çay kahve tüketimini asgari düzeyde tutmalı hazmı kolaylaştıracak yasemin rezene gibi bitki çaylarını tercih etmeliyiz. Asitli  ve gazlı içeceklerden uzak durulmalıdır.

Ayrıca  günlük 2.5 litre su tüketerek 30 dk lık tempolu yürüyüşler yapmanız sindirim faaliyetlerini kolaylaştıracaktır.

İyi Bayramlar
Uzman Diyetisyen Sümeyra Candan