Okulların açılmasına sayılı günler kala velileri de bir telaş aldı. Çocukların okul başarısını arttırmak için acaba nasıl bir beslenme programı tercih edilmelidir?

Öncelikle yapılan çalışmalar güne sağlıklı ve renkli bir kahvaltıyla başlayan çocukların okul başarısının ve  konsantrasyonunun arttığı yönünde.Güne tüm besin gruplarını içeren sağlıklı bir tabakla başlayan çocukların öğrenme kaabiliyetleri artıyor ve zihinsel gelişimleri olumlu yönde etkileniyor.Ayrıca fiziksel performanslarında artış görülen çocukların daha geç yoruldukları ve derslere daha kolay odaklanabildikleri de elde edilen sonuçlar arasında. Peki okula gitmeden önce bir öğrencinin kahvaltı tabağında hangi besinlere yer verilmeli? Zihinsel performansı arttıran özel besinler varmı? Tüm bunların cevabı bu blok yazımızda.

Öncelikle okula giden çocukların kas gelişiminin tamamlanması açısından kahvaltıda 1 su bardağı süt ve 1 küp yani 30 gr peynir tüketilmesi esastır. Anne sütüne en yakın protein olan ve en kaliteli protein olarak bilinen yumurta tüketilmesi hem ihtiyacı karşılayacak hem de çocuğu uzun süre tok tutacağından paketli ürün tüketimini azaltacaktır. Okul dönemindeki çocukların zihinsel gelişimini tamamlaması açısından omega 3 içeren ceviz, fındık, badem de kahvaltı tabağınının vazgeçilmezleri arasında olmalıdır. Kilo problemi olmayan çocuklarda demir alımı açısından tahin ve pekmez de 1 tatlı kaşığı olacak şekilde tabakta yerini alabilir. Bağırsak sağlığını korumak ve okula başlamanın verdiği strese bağlı oluşan kabızlığı önlemek açısından kahvaltı tabağında yeşilliklere de bolca yer verilmeli ayrıca süt tüketilmediği günler tercihen 1 su bardağı kefirde masadaki yerini almalıdır.

Okula giden çocuklara sağlıklı beslenme saatleriyle ara öğün alışkanlığı kazandırılabilir. Burada okul yönetimlerine düşen görev sağlıklı kantin hareketine dahil olarak cips, asitli içecek, meyve suyu, çikolata, fast food vb gıdaların satışına izin verilmemesi bunun yerine kantinlerde taze meyve, süt, ayran, ve tam tahıllı ekmekle yapılmış peynir ve yeşillik içeren sandviçler bulundurulmalıdır. Böylece hem obez çocukların artışı önlenecek hemde sağlıklı beslenme çocuklarınlarınızın hayatında gerçek bir yaşam biçimi halini alacaktır.

Çocuklara okulda yemek veriliyorsa, verilen menülerin bir beslenme uzmanı tarafından kontrol edildiğinden emin olunmalıdır.Eğitim-öğretim süresi tam gün olan okullarda  evde hazırlanan yemeklerin öneminin büyük olduğu hatırlanmalıdır. Sağlıklı ara öğün seçimleri mutlaka göz önünde bulundurulmalıdır. Ancak bekletilen yemeklerin ve özellikle protein içeren besinlerin (et ve et ürünleri, yumurta, süt, yoğurt, peynir gibi ürünler başta olmak üzere) tüketimi sırasında çok dikkatli olmak gerekir. Bu besinler oda sıcaklığında ve özellikle yaz aylarında rahatlıkla bozulabilir ve çocukları besin zehirlenmelerine karşı uyanık olunmalıdır.

Son olarak çocukların günlük tükettikleri su miktarı kontrol edilmeli yaş gruplarına göre ortalama en az 1.5-2 lt civarında olmalıdır. Obez bir toplumun önlenmesi sağlıklı ve genç bir nesilden geçmektedir. Bu yüzden “Sağlam kafa sağlam vücutta bulunur “ özdeyişinden yola çıkılarak çocuklarımızı yüzme, basketbol, bisiklete binme gibi sevdiği fiziksel aktivitelere yönlendirilerek hem zihinsel olarak aydınlık, hem de bedensel olarak güçlü nesiller yetiştirmek biz ebeveynlerin en temel vazifesidir.

Yeni eğitim ve öğretim yılı ülkemize açısından bolca başarı ve güzellikler getirsin.

 

Uzm. Dyt. Sümeyra Candan